Lider: UNIVERSITATEA DIN PETROȘANI
Universitatea din Petrosani are o lunga tradiție, fiind continuatoarea Institutului de Mine, care a funcþionat în Bucuresti peste 80 de ani, iar din anul universitar 1957 – 1958 a funcționat la Petrosani. Doar câteva universitaþi se pot mândri cu o asemenea descendența atestata prin decretul domnitorului A.I. Cuza din 1864 de înfiinþare a „Scoalei de Ponti si Sosele, Mine si Arhitectura”. După anul 1990, prin diversificarea domeniilor si specializarilor universitare, Institutul de Mine din Petrosani a devenit Universitatea Tehnica (1991) si apoi Universitatea din Petrosani (1995). Având drept fundament aceasta puternica tradiție universitara si prestigiul de care se bucura în țara si în străinătate, UPET asigura astazi condițiile necesare pentru ca studenþii sai sa dobândeasca o înalta calificare în multe si variate domenii, pregătirea desfășurându-se la toate formele de învaþamânt. Formarea profesionala a specialistilor se realizeaza în cadrul a trei facultăți: Facultatea de Mine, Facultatea de Inginerie Mecanica si Electrica si Facultatea de Stiinþe. Din anul 1948 si până astăzi, la UPET au absolvit mii de ingineri, subingineri, economisti, sociologi, matematicieni, institutori etc. În cadrul UPET se pregătesc peste 3118 de studenți, masteranzi si 146 doctoranzi, cu sprijinul unui colectiv de peste 145 de cadre didactice. Universitatea din Petrosani își asuma misiunea de a pregati specialisti în diferite domenii tehnice, economice si sociale, capabili de a utiliza cunoștințe științifice, tehnice si cultural-umaniste valoroase, de a contribui la progresul tehnologic, economic si social-cultural.
Pentru a oferi conditii civilizate pentru realizarea unui act educational calitativ superior, se impune dotarea la standardele actuale a laboratoarelor, astfel incat mentinerea acreditarilor in specialitatile relevante sa devina o certitudine. Dotarea laboratoarelor universității este un factor important in pregatirea cat mai buna a studentilor si existenta unor parghii pentru dezvoltarea proiectelor de cercetare, ceea ce ar crea o valoare adaugata in contextul orientarii absolventilor spre domeniile de specializare inteligenta pentru perioada 2014- 2020, domenii identificate in cadrul Strategiei Nationale de competitivitate. Imbunatatirea dotarii creaza premise favorabile privind perspectiva elaborării si publicării de articole în conferințe si jurnale științifice de prestigiu cu factor de impact si scor relativ de influenta. De asemenea, vor fi create conditii optime in vederea îmbunătățirii metodologiei de desfășurare a activitatilor in cadrul orelor de curs/seminar/laborator cu o implicare mai profunda a studenților în procesul de învățare si cercetare. In contextul globalizarii axate puternic pe competitivitate, îmbunătățirea dotarii universitatii creaza circumstante favorabile adaptarii cunostinþelor transmise la trendul domeniului si la cerințele pieței muncii, majorand ponderea aspectelor aplicative în transmiterea cunostinþelor, urmărind diversificarea metodelor didactice interactive bazate pe creativitate colaborativa si parteneriat educaþional, în scopul cultivării creativității studenților/masteranzilor si doctoranzilor. O universitate cu o traditie de 70 de ani, cum este Universitatea din Petrosani este implicata in mod continuu pe dezvoltarea competențelor profesionale ale studenþilor, masteranzilor si doctoranzilor si alinierea acestora la cerințele pieței, urmărind in același timp focusarea activitaþii de cercetare pe caracterul aplicativ al acesteia.
Utilizarea eficienta a fondurilor universității este imperios necesară. Astfel, eficientizarea energetică a clădirii corp C din cadrul Universității din Petrosani, prin izolarea partii opace va conduce la reducerea semnificativa a consumului de energie termica.
- Participări in alte proiecte similare
Universitatea din Petrosani are o buna expertiza in implementarea de proiecte cu finantare UE.
- "FORMAREA PROFESIONALA ALTERNATIVA UTILIZÂND SOLUTII INFORMATICE O SOLUTIE PENTRU RECONVERSIA FORTEI DE MUNCA" cod SMIS 24256, data semnării contractului de finanțare: 20.07.2010, valoarea totala 4.954.710 lei din care valoarea cheltuielilor eligibile: 4.701.420 lei proiect finanțat prin POSDRU
- "DEZVOLTAREA RESURSELOR UMANE DIN ÎNVAȚAMÂNTUL SUPERIOR PENTRU UTILIZAREA SISTEMULUI E-LEARNING" cod SMIS 22683, data semnării contractului de finanțare: 04.08.2010, valoarea totala 14.634.500 lei din care valoarea cheltuielilor eligibile: 14.204.500 lei proiect finanțat prin POSDRU care au avut unul dintre rezultate dotarea cu aparatura IT si diferite softuri. Exista totodata si o buna experienta in achizitia de dotari, ceea ce constitue o parte importanta a prezentului proiect.
Complementar acestui proiect, Universitatea din Petrosani a depus in data de 27/04/2018, in vederea obtinerii unei finanțări prin POCU, proiectul:
- DINAMIC - OPTIMIZAREA OFERTELOR DE STUDII DIN ÎNVATAMÂNT TERȚIAR UNIVERSITAR ȘI NON-UNIVERSITAR TEHNIC ÎN SPRIJINUL ANGAJABILITATII PERSOANELOR DEFAVORIZATE, cod SMIS 122773. In momentul de fata proiectul are status de admis dupa evaluarea tehnico-financiara.
Unul dintre obiectivele specifice al acestui proiect este : OS2 Perfecționarea profesionala a personalului didactic din învățământul terțiar universitar si non-universitar prin participarea la programe postuniversitare de dezvoltare a competentelor didactice centrate pe conținut educațional inovator si resursele de invatare moderne si flexibile.
Printre Rezultate așteptate A3 se numără și: Perfecționarea profesionala prin frecventarea a cel puțin unui program de dezvoltare de competențe didactice în cadrul unui program postuniversitar pentru personalul didactic din învățământul terțiar universitar si non universitar
In contextul nevoii de adaptare si ajustare a programelor educationale la dinamica pietei muncii, prin acest proiect se are in vedere, urmând Strategia Națională de Invatare pe tot Parcursul Vietii sa se imbunatatesca pentru 50 de cadre didactice competentele transversale, sens in care institutiile de invatamant superior si unitatile de invatamant nonuniversitar tehnic vor demonstra un rol important in organizarea de programe de formare centrate pe cursant, flexibile din punct de vedere al programului si continutului.
Grupul tinta este identificat la nivelul personalului didactic din invatamantul tertiar universitar si nonuniversitar – 50 se refera la perfecționarea profesionala specializata prin participarea unui numar de 50 de cadre didactice (40 invatamant terțiar universitar si 10 învățământ nonuniversitar tehnic din cadrul Universitatii solicitante) la cel putin un program postuniversitar de creștere a competentelor didactice ce include aplicatii practice (20 schimburi de experienta, 20 schimburi bune practice planificate si derulate la universitatea partenera). Urmare a absolvirii programului postuniversitar, personalul didactic va utiliza competentele îmbunătățite in procesul de proiectare si de predare a unor cursuri complementare pilotate in cadrul a 6 cursuri online. Grupul tinta din aceasta categorie va fi informat prioritar prin metodologia specifica interna de la nivelul Universitatii solicitante, cu accent pe personalul didactic din cadrul programului Ingineria transporturilor si a traficului ce functioneaza in cadrul Facultatii de Inginerie Mecanica si Electrica, structura in cadrul căreia a fost înființat (in anul 2002) si a obtinut acreditarea din partea ARACIS (anul 2014).
Absolventii specializarilor din cadrul Universitatii sunt solicitati pe piata fortei de munca, cei mai multi dintre acestia fiind recrutați pe posturi corespunzătoare calificarilor dobandite. in universitate exista un sistem de monitorizare a traiectoriei profesionale a absolvenților prin intermediul Fisei de urmarire a insertiei profesionale a absolventilor. Rapoartele de evaluare interna a programelor de studii au evidențiat faptul ca, rata de insertie a absolventilor a fost de peste 50% in cazul tuturor programelor de studii evaluate
Proiectul este convergent cu prioritatea 4 a Strategiei Nationale pentru Competitivate 2014-2020 care vizează "Promovarea celor 10 sectoare de viitor". Astfel, Universitatea din Petrosani printr-o pregatire educationala in bune conditii, datorita dotărilor asigurate prin acest proiect, a studenților in cele doua sectoare si anume: "Tehnologia informatiilor si comunicatiilor" si "Energie si management de mediu" din cele 10 sectoare de viitor care contribuie la implementarea strategiei.
Domeniile de studii universitare din cadrul activitaþii educaționale desfasurate în cadrul infrastructurii ce face obiectul cererii de finanțare care sunt corelate cu sectoarele economice "Tehnologia informațiilor si comunicatiilor" si "Energie si management de mediu" sunt:
- Matematica/Matematica informatica;
- Inginerie energetica/Energetica industriala;
- Calculatoare si tehnologia informatiei l/Calculatoare;
- Ingineria sistemelor/Automatica si informatica aplicata;
- Ingineria mediului/ Ingineria si protectia mediului in industrie.
Presiunea asupra infrastructurii, calculat prin raportul dintre numarul de locuri de cazare în caminele proprii administrate de o universitate si numărul de studenți înscrisi la respectiva universitate în anul 2016-2017, care provin din Unități Administrativ-Teritoriale diferite față de UAT în care este situata universitatea si care au solicitat loc de cazare în camin este de 1,24.
Partener: INSTITUTUL DE ECONOMIE MONDIALĂ / IEM
Institutul de Economie Mondială a fost înființat prin Hotărârea Consiliului de Miniștri nr. 904/20 aprilie 1967 la data de 1.04.1967, sub denumirea de INSTITUTUL PENTRU STUDIEREA CONJUNCTURII ECONOMICE INTERNAȚIONALE, instituție bugetară cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Comerțului Exterior. Prin Decret al Consiliului de Stat nr. 426/27.12.1976, INSTITUTUL PENTRU STUDIEREA CONJUNCTURII ECONOMICE INTERNAȚIONALE devine INSTITUTUL DE ECONOMIE MONDIALĂ și trece în subordinea Institutului Central de Cercetări Economice (anexa 1, punctul 3 din Decretul Consiliului de Stat nr. 426/27.12.1976). După 1990, potrivit Decretului nr. 10/2 ianuarie 1990, IEM se integrează în structura Institutului Naţional de Cercetări Economice (INCE) ca unitate componentă a sistemului de cercetare fundamentală din cadrul Academiei Române (H.G. nr. 505/10.05.1990), având personalitate juridică. Domeniul de specialitate, Conform clasificării CAEN: 7220 Cercetare – dezvoltare în științe sociale și umaniste.
Obiectivele sale generale sunt promovarea cercetării științifice în domeniul studiilor economice, cu accent pe dezvoltarea durabilă și economie circulară, pentru a facilita transferul de cunoștințe prin practici de inovare la toate nivelurile de învățământ. IEM formează o rețea multidisciplinară de peste 45 de cercetători reputați, care au gestionat sau au colaborat la o serie de inițiative de cercetare, finanțate din surse naționale și europene. Datorită rețelei extinse a IEM în interiorul și în afara granițelor naționale, în domeniul cercetării economice și educaționale, institutul a fost implicat în pregătirea și implementarea proiectelor axate în principal pe tineri (studenți, masteranzi, doctoranzi și postdoctoranzi), susținerea participării lor active în comunitatea de cercetare, organizarea de workshop-uri cu parteneri de practică și reprezentanți ai instituțiilor de învățământ superior/mediului de afaceri.
În perioada 2014 – 2015, IEM a coordonat proiectul: Studii doctorale si postdoctorale Orizont 2020: promovarea interesului national prin excelenta, competitivitate si responsabilitate in cercetarea stiintifica fundamentala si aplicata romaneasca (POSDRU/159/1.5/S/140106) avand ca obiectiv general SUSTINEREA si PROMOVAREA INTERESELOR NATIONALE in CONTEXT INTERNATIONAL prin CRESTEREA CALITATII ACTULUI DOCTORAL si POSTDOCTORAL in ROMANIA, SPRIJININD 105 DOCTORANZI si 150 de POSTDOCTORANZI, in CADRUL UNEI RETELE BAZATA pe NUCLEE de CERCETARE GRADUALA - dezvoltata prin TOATE DIRECTIILE Strategiei Nationale pentru Cercetare, Dezvoltare si Inovare 2007-2013 - PARTENERIATE NATIONALE si TRANSNATIONALE cu ACCENT pe DEZVOLTAREA CAPACITATII STIINTIFICE si ANTREPRENORIALE ale MEMBRILOR GRUPULUI TINTA. Printre rezultatele relevante obținute menționăm: 105 doctoranzi si 150 de postdoctoranzi selectati in proiect (din toate regiunile de dezvoltare ale Romaniei); 255 de contracte individuale de cercetare semnate 97 de doctoranzi si postdoctoranzi selectati cu burse transnationale in cercetare fundamentala; 4 doctoranzi si postdoctoranzi selectati cu burse transnationale in cercetare fundamentala si aplicata; 85 doctoranzi selectati cu burse nationale in cercetare fundamentala, 135 postdoctoranzi selectati cu burse nationale in cercetare fundamentala, 20 doctoranzi selectati cu burse nationale in cercetare fundamentala si aplicata, 15 postdoctoranzi selectati cu burse nationale in cercetare fundamentala si aplicata; 405 premii pentru doctoranzi si postdoctoranzi pentru publicarea de articole in BDI; 47 doctori in stiinte, 38 de premii in valoare de 3000 lei pentru finalizare doctorat. R2.1 o pagina de internet cu informatii despre proiect; 11 indicatori publicati; 1 analiza SWOT privind imbunatatirea studiilor doctorale si postdoctorale; 8 curricule de doctorat / postdoctorat dezvoltate. R3.1 baza de date stiintifica creata pentru indexari, catalogari si institutional repository; 5 evenimente stiintifice externe specifice specializarii proprii la care au participat doctoranzii si postdoctoranzii; 5 reviste indexate in baze de date internationale recunoscute in care au publicat doctoranzii / postdoctoranzii, 405 articole indexate; 2 module online de studii doctorale si cercetare postdoctorala. R4.10 anunturi de invitatie la evenimente stiintifice publicate; 300 de participanti inscrisi, 255 de lucrari acceptate; 10 programe ale conferintelor publicate; 10 evenimente stiintifice proprii organizate si desfasurate; 10 volume cu lucrarile sau abstractele conferintelor publicate; 10 volume ale conferintelor indexate. R5.47 teze de doctorat finalizate si depuse, 255 de rapoarte de cercetare realizate si publicate. R6.8 nuclee graduale de studii si cercetare doctorala; 50 de parteneriate directe si virtuale semnate si functionale (cel putin cu 8 IOSUD-uri din toate regiunile de dezvoltare ale Romaniei, altele decat cele implicate in proiect); 15 propuneri de proiecte de cercetare depuse; 8 mobilitati nationale, transnationale, sectoriale, multisectoriale si trans-sectoriale realizate; 1 ciber-infrastructura realizata; 1 baza de date cu GT functionala. R7. 255 de persoane informate asupra activitatilor inovative si 3 activitati inovative dezvoltate; 3 spin-off-uri initiate; 5 start-up-uri initiate; 8 transferuri de know-how; 8 volume cu activitati inovative publicate. R8. 101 rapoarte mobilitate, 1890 rapoarte echipa; 4080 de rapoarte lunare doctoranzi/postdoctoranzi analizate și evaluate, 255 de lucrari prezentate, 405 de articole publicate; 255 lucrari stiintifice evaluate; 47 de teze de doctorat (44.47%), 255 de rapoarte de cercetare doctorala / postdoctorala validate de Consiliile institutiilor implicate.
Alte proiecte relevante câștigate și implementate de IEM sunt: Centrul Suport pentru IEM proiecte de cercetare – inovare competitive în Orizont 2020 POC/80/1/2/ (SMIS 107540) - finanțat prin Programul Operațional Competitivitate – POC; Guvernare digitală pentru municipalități și orașe verzi (DiGreen) - KA220-HED-9106B7F1; Consolidarea integrării financiare utilizând instrumente de alfabetizare financiară (PN-III-P1-1.1-TE-2019-0415).
Prin implementarea proiectului POC/80/1/2/ (SMIS 107540), Institutul de Economie Mondială a creat, din mai 2020, Centrul Suport pentru scriere de proiecte, care oferă informații profesionale și îndrumări pentru elaborarea propunerilor de proiecte cu finanțare națională și europeană. Centrul are în componenţă personal cu experienţă în atragerea de fonduri şi implementare de proiecte de cercetare şi perfecţionare a calificării forţei de muncă, are ca obiectiv atragerea personalului de cercetare din IEM (dar și din universități și alte institute de cercetare) în scrierea de proiecte care să conducă la obţinerea de fonduri nerambursabile menite să stimuleze financiar cercetătorii şi, pentru creșterea bazei materiale în vederea modernizării sălilor/laboratoarelor necesare pentru realizarea stagiilor de practică pentru studenți.